Τρίτη 14 Μαρτίου 2017

Από τον Μαυροπίνακα στο Ιστολόγιο

    

  Εν αρχή ήταν ο μαυροπίνακας...όπου ο δάσκαλος έγραφε το μάθημα με κιμωλία και οι μαθητές το αντέγραφαν σιωπηλά. Το ταξίδι του μηνύματος ήταν μονόπλευρο. Ο δάσκαλος, ως πομπός, μετέδιδε την πληροφορία και οι μαθητές, ως δέκτες, την απορροφούσαν χωρίς να συμμετέχουν στη δημιουργία της. Ήταν η εποχή της επικοινωνίας μέσω τηλεφώνου, μέσω ταχυδρομείου και αργότερα μέσω mail.


   Η επικοινωνία, όμως, εξελίχθηκε και απέκτησε πολλές μορφές: Εκπαιδευτικές Πλατφόρμες, Τηλεδιασκέψεις, Ιστολόγια. Από απρόσωπη και μονόπλευρη απέκτησε έναν πιο διαδραστικό χαρακτήρα. Πομπός και Δέκτης ανταλλάσσουν διαρκώς ρόλους, αλληλεπιδρούν ισάξια στην πληροφορία και κάνουν τη διαδικασία ανταλλαγής μηνυμάτων πιο ενεργητική.



     Σημαντική θέση στην εξέλιξη της πληροφορίας κατέχουν τα ιστολόγια (blogs) και μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της εκπαίδευσης. Τα blogs μπορεί να είναι κλειστά και να απευθύνονται στους μαθητές μίας τάξης ή ενός σχολείου. Μπορούν, επίσης, να είναι πιο ανοιχτά και να απευθύνονται σε όλη τη σχολική κοινότητα. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν ενδοσχολικά, για επικοινωνία και επιστημονική ενημέρωση ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς αλλά και να ενσωματωθούν στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στους μαθητές. Η θεματολογία τους μπορεί να καθορίζεται από όλους όσους έχουν πρόσβαση σε αυτά και όχι μόνο από τους δημιουργούς τους. Έτσι δίνεται η δυνατότητα επεξεργασίας της πληροφορίας,κοινωνικού προβληματισμού,  υγιούς σχολιασμού και δημιουργίας δημόσιων συζητήσεων. Επιπλέον, η χρήση web 2.0 εργαλείων στα blogs, μπορούν κάνουν την επικοινωνία ακόμη πιο εύκολη, άμεση και ελκυστική και να εκσυγχρονίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία

  Ο Loic Lemeur αναφέρει :«Τα παραδοσιακά μέσα μεταδίδουν μηνύματα. Τα ιστολόγια προκαλούν συζητήσεις». Προφανώς, αναφέρεται στις διαφορές ανάμεσα στα web 1.0 και web 2.0 εργαλεία. Το web1.0 άρχισε ως ένας ηλεκτρονικός τόπος για τις επιχειρήσεις να μεταδίδουν τις πληροφορίες στους χρήστες. Οι χρήστες διάβαζαν ότι οι άλλοι έγραφαν και ήταν συμβιβασμένοι με αυτή τη γνώση που αποκτούσαν. Αλλά, με την πάροδο του χρόνου, αυτοί οι ίδιοι χρήστες αποφάσισαν ότι θέλησαν να δημιουργήσουν μέρος των πληροφοριών που διαμοιράζονται. Η κίνηση από το Web1.0 προς το Web2.0 έχει σχέση με τους ανθρώπους που ανταλλάσσουν πληροφορίες για να γίνουν μέρος μιας μεγάλης κοινότητας. 

     Πλέον, οι χρήστες δεν είναι παθητικοί δέκτες απλά συλλέγοντας την πληροφορία που τους διατίθενται, αλλά παίρνουν μέρος σε blog, σε forums και σχολιάζουν κάθε τι που γνωρίζουν. Στις εφαρμογές Web2.0, οι διεπαφές είναι πιο φιλικές, οι πληροφορίες είναι περισσότερες, οι άνθρωποι είναι περισσότερο συνδεδεμένοι και τα διάφορα δεδομένα αναζητούνται ευκολότερα σε σχέση με τις υπηρεσίες web1.0.Τα web 2.0 εργαλεία προσφέρουν ένα ελκυστικό περιβάλλον και για εκπαιδευτικά σενάρια τα οποία με κατάλληλη χρήση είναι ικανά να εξαλείψουν την υπερβολική και κακή διαχείριση του διαδικτύου από τους μαθητές. Επιπρόσθετα μπορούν να ξεπεράσουν το πρόβλημα της απομόνωσης που μπορεί να αντιμετωπίζουν μαθητές και να τους ωθήσουν στην ενεργό συμμετοχή τους στην εκπαίδευση παρέχοντας το αίσθημα της εργασίας σε ένα φιλικό και ενδιαφέρον περιβάλλον.
      Προσφέροντας πολλαπλές φόρμες η μάθηση μέσω Web 2.0 εργαλείων προσφέρει μία αδιαμφισβήτητη εργονομία και ευελιξία να προσφέρει κίνητρο, δυναμισμό, δημιουργικότητα και καινοτομία τόσο σε μικρές όσο και μεγάλες ομάδες, βοηθά στη βελτίωση προφορικών και γραπτών ικανοτήτων των μαθητών λαμβάνοντας υπόψη τη διαφορετικότητα των αναγκών και προτιμήσεών τους και αποτελούν ένα ελκυστικό, εύχρηστο και οικονομικό περιβάλλον διαδικτυακής μάθησης. 



2 σχόλια: